13 mei 1969

TRAGEDI
13 MEI

DISEDIAKAN Maka dari itu :

– MOHAMAD IFWAT BIN MOHD SALIM
(14DEM20F1042)
– MUHAMMAD HANAFI Polong ANOAR
(14DEM20F1048)
– MUHAMMAD HAIKAL Polong MISKUN
(14DEM20F1050)

Pembicara :

– Ustazah Siti Noor Binti Hussain

PRA Prolog

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.

Alhamdulillah dengan keizinan-Nya, e-Book “Tragedi 13 Mei” dapat kami hasilkan. Dikesempatan ini,
kami ingin mengucapkan beribu-ribu syukur terutama kepada pensyarah kami Ustazah Siti Noor
Binti Hussain kerana banyak memberi angkat tangan ajar kepada kami untuk menghasilkan e-Book ini.

Antara input yang kami perolehi semasa proses pembuatan e-Book ini merupakan bertapa pentingnya kerjakan
kita memupuk perpaduan di antara kabilah yang terdapat di Malaysia, sebaiknya tragedi 13 Mei ini enggak
akan iteratif kembali.

Akhir kata, kami memohon pembebasan sekiranya terdapat kekurangan di dalam e-Book kami dan kami
berambisi hendaknya semua pembaca mendapat mesej utama yang kami ingin sampaikan menerusi e-Book

kami.

Sekian terima belas kasih.

ISI Alat pencernaan

PERKARA MUKA Manuskrip

Perkenalan awal 1

LATAR Pinggul 2-3

Urut-urutan TRAGEDI 13 MEI 4-12

PUNCA-PUNCA 13 MEI 13-22

KESAN TRAGEDI 13 MEI Intern SEJARAH NEGARA 23-26

PENGAJARAN 27-28

RUMUSAN 29

Introduksi

Tragedi 13 Mei 1969 merupakan satu tragedi berpembawaan
yangbanyak meninggalkan kesan terhadap strategi, ekonomi
dansosial kepada masyarakat Malaysia. Tragedi 13 Mei
sememangnya bukan suatu peristiwa yang bermain secara menginjak-
tiba maupun kerana sebab -sebab yang sekaligus tetapi ianya
yakni suatu rentetan kepada keadaan yang telah berlaku
sebelumnya. Hal ini dapat dilihat semasa pemukim Jepun di
Tanah Melayu nan yaitu keseleo satu factor yang turut
menyumbang kepada tragedi 13 Mei. Selain itu,kesan
peninggalan penjajah inggeris juga boleh dilihat bak punca
kepada tragedi tersebut.Hal ini kerana amalandiskriminasi yang
digubal oleh inggeris contohnya ialahmereka sudah lalu
melonggarkan lagi sangkutan antara kabilah di
Tanah Melayu.

LATAR BELAKANG
TRAGEDI 13 MEI

Semasa kempen Pilihan Raya 1969, calon-calon pilihan raya serta pakar-politisi terbit kalangan parti pembangkang, telah
membangkitkan tanya-soal Bangsa Malaysia berkaitan dengan Bahasa Kebangsaan (Bahasa Jawi), singgasana istimewa
basyar Melayu sebagai bumiputera dan hak kerakyatan orang bukan Jawi. Hal ini telah menjatah kesempatan kepada
juru-ahli politik yang ingin mendapatkan arti daripadanya dalam pilihanraya.

Plong pilihanraya awam 1969, Parti Perikatan yang dianggotai makanya UMNO, MCA dan MIC gagal memperolehi majoriti 2/3
di parlimen walaupun masih ulung takhlik kerajaan persemakmuran. Hal ini disifatkan oleh parti disiden sebagai
suatu keberuntungan nan lautan buat mereka. Jumlah kerusi yang dimenangi Parti Gabungan n domestik Dewan Rakyat (Parlimen)
telah menurun daripada 89 kerusi plong hari 1964 kepada 66 kerusi pada tahun 1969.

Parti Gerakan Rakyat Malaysia(Propaganda), Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan Parti Progresif Rakyat (PPP) unggul 25
buah kerusi dalam Dewan Rakyat manakala Pas menjuarai 12 kerusi.

Pihak pembangkang nan memperoleh pencapaian gemilang privat pilihanraya sudah meraikan keberuntungan mereka
dengan berarak pada 11 Mei 1969. Perarakan tersebut sememangnya tak bermotif untuk menimbulkan isu persukuan.
Hanya, terdapat segelintir pemuja perarakan (identiti mereka bukan bisa dikenal pasti) telah memperlainkan slogan-
jargon bersifat sensitif berkenaan isu perkauman semasa mengadakan perarakan di kronologi-jalan raya sekeliling
bandaraya Estuari Luluk. Perarakan turut dijalankan sreg 12 Mei 1969 di mana kaum Cina berarak menerusi kawasan
Melayu, melontar penghinaan sehingga memurukkan kepada kejadian tersebut.Pihak pembangkang yang sebahagian raksasa
darinya suku bangsa Cina dari Parti Tindakan Demokratik dan Manuver yang menjuarai, mendapatkan permit polis bagi perarakan
kemajuan melalui jalan yang ditetapkan di Kuala Lumpur. Bagaimanapun perarakan melencong dari laluan yang
ditetapkan dan melalui kawasan Melayu Kampung Baru, menyorak pemukim di haud. Sesetengah penunjuk perhatian
membawa bulu ayam, kemudiannya dikatakan sebagai simbol mengelus keluar orang Jawi dari Kuala Lumpur, sementara
nan lain meneriak slogan mengenai tengelamnya kapal Kawin dan keunggulan perikatan. Engkau berlarutan sebatas ke 13 Mei 1969
sebelum Parti Usaha mengasingkan manifesto meminta amnesti plong 13 Mei di atas perbuatan penyokong mereka. Menteri
besar Selangor, Dato’ Harun dris telah mengumumkan bahawa perarakan balas meraikan kemenangan UMNO akan
dijalankan pada martil 7.30 malam, 13 Mei 1969.

KRONOLOGI
TRAGEDI 13 MEI

Peristiwa 13 Mei pada musim 1969 adalah rusuhan kabilah yang berperan seumpama kemuncak komplikasi perpaduan di
Malaysia. Tragedi ini nan mengakibatkan kehilangan vitalitas serta harta benda dan mempunyai kaitan yang rapat dengan
“Seleksian Raya Awam 1969” merupakan satu titik hitam dalam sejarah negara Malaysia.
Isu persukuan privat pilihan raya 1969
Isu-isu perkauman nan sampai ke emosi dan sentimen menjadi tema utama sepanjang kempen pilihanraya yang telah
menaikkan spirit kaum-suku bangsa di Malaysia. Semasa kempen Pilihan Raya 1969, calon-calon seleksian raya serta pandai-ahli
ketatanegaraan terutamanya tinimbang parti disiden, telah membangkitkan soal-tanya labil watak berkaitan dengan Bahasa
Kewarganegaraan (Bahasa Melayu), kedudukan istimewa orang Jawi (Bumiputera) dan hak kerakyatan orang bukan Melayu.
Hal ini sudah lalu menimbulkan perasaan perkauman dan keraguan.
Parti Perikatan (UMNO-MCA-MIC) telah mengalami kekalahan yang teruk dalam Seleksian Raya 1969. Jumlah kerusi yang
dimenanginya dalam Dewan Rakyat (Parlimen) mutakadim menurun tinimbang 89 kerusi pada tahun 1964 kepada 66 kerusi sreg
perian 1969. Parti Perikatan telah hilang majoriti dua-pertiga dalam Dewan Rakyat. Parti Kampanye, DAP dan PPP menang 25
biji kemaluan kerusi privat Dewan Rakyat manakala PAS menang 12 kerusi.
Sebab terjadinya Kejadian 13 Mei 1969 adalah perarakan keberhasilan pihak disiden. Penyokong-penyumbang
Parti Gerakan dan DAP telah menyumpahi dan mengejek individu-sosok Jawi semasa mengadakan perarakan di jalan-urut-urutan
raya di selingkung Kuala Lumpur.Pembangkang meraikan keberhasilan. Situasi ini main-main berikutan embaran
keputusan Pilihanraya Umum pada 10 Mei 1969.

Dr. Tan Chee Khoon bersumber parti Gerakan telah ulung samudra di kawasan Alai-belai, Selangor. Beliau minta
kebenaran polis untuk berleret meraikan kemenangan parti tersebut di Selangor nan menyaksikan 50:50
di Selangor. Perarakan tersebut menyebabkan kesesakan jalan raya di seputar Hilir Lumpur. Perarakan
sebatas ke Jalan Campbell dan Jalan Hale dan menuju ke Kampung Baru. Sedangkan di Kampung Bau kencur,
diduduki lebih 30,000 anak adam Jawi yang menjadi kubu UMNO, berasa terancam dengan keberuntungan
pihak disiden. Di sini letaknya rumah Menteri Osean Selangor ketika itu, Dato’ Harun Idris.
Dikatakan kabilah Cina yang menang sudah berarak dengan menambat penyapu kepada kenderaan mereka
andai lambang kejayaan mereka mengelus kalis kerusi berbarengan melantamkan patois. Ada pula
pendapat nan mengatakan bulu ayam tersebut sebagai lambang mereka akan menyapu (‘memencilkan’)
orang-orang Melayu ke laut. Kerumahtanggaan masyarakat Jawi, penyapu punya konotasi yang destruktif (sial).
Ada yang mencaci dan meludah berpangkal atas lori ke jihat hamba allah Melayu di tepi-tepi perkembangan.
Perarakan kematian Cina
Di Jinjang, Kepong, kematian seorang Cina akibat sakit tua diarak sepanjang jalan dengan kebenaran
polis. Namun perarakan mortalitas bertukar menjadi perarakan kemajuan pilihan raya dengan
mengejek Melayu.

Pada hari Selasa 13 Mei, Yeoh Tech Chye selaku
Kepala negara Gerakan memohon pembebasan di atas ketelanjuran
juru-ahlinya mengamalkan kebiadapan semasa perarakan.
Yeoh menang besar di wilayah Jabal Bintang, Hilir
Lumpur. Tapi tuntutan maaf mutakadim tertinggal.

Rumah Nayaka Samudra Selangor

UMNO mutakadim mengadakan perarakan balas pada pagi 13 Mei
1969 yang mengakibatkan terjadinya keadaan ini. Hal ini
adalah kerana perasaan emosi yang tataran dan kurangnya
kawalan dari kedua-dua pihak. Perarakan ini tidak dirancang.
Hamba allah Melayu berkumpul di rumah Menteri Besar Selangor di
Urut-urutan Paduka tuan Mulai dewasa Abdul Aziz di Kampung Baru, Muara Luluk.
Dato’ Harun Idris selaku Menteri Samudra Selangor ketika itu
cuba mententeramkan keadaan. Rupa-rupanya, mereka nan
berkumpul telah mengapalkan senjata sabel dan parang
jenjang dan tetapi menunggu isyarat lampu baru berpokok Dato’
Harun Idris untuk mengamuk.

❖Ketika berkumpul, kisahan-cerita mengenai kebiadapan ahli parti
Aksi dan DAP tersebar dan meluap-luap. Jam 3.00 tunggang
datang berita hal pembunuhan basyar Jawi di Setapak,
hanya dua kilometer pecah rumah Menteri Besar Selangor.

4.00 petang dua pembawa motosikal Cina yang melalui Urut-urutan
Kampung Baru telah dipancung. Sebuah van mengapalkan rokok
dibakar dan pemandunya dibunuh. Teruna-jejaka Cina yang
dikatakan dari PKM dan kongsi-kongsi palsu sudah bertindak
balas.

Mereka membunuh orang-manusia Melayu di selingkung Estuari
Lumpur. Rupa-rupanya bani adam Cina dan cowok Cina ini lengkap
dengan pelbagai senjata besi, seligi dan lembing berparang di
hujung seperti dalam filem lama Cina. Rusuhan besar terjadi.
Perintah darurat dikeluarkan, semua turunan tak boleh keluar
semenjak apartemen. Pasukan polis berkawal di sekitar Ambang Lunau.
Tentera dari Rejimen Renjer lebih awal dikerahkan menjaga
keselamatan sekitar Kuala Luluk.

❖Regimen Renjer

Barisan FRU di keluarkan dari Kampung Yunior dan askar bersumber Regimen
Renjer ambil alih. Malangnya legiun ini terdiri dari Melayu, Iban, Cina,
India dan tak-lain ikut menembak orang-orang Melayu dan
menyebabkan orang Melayu semakin meradang. Ketua Regimen Renjer
dikatakan seorang Cina. Pemuda-perjaka Melayu yang mempertahankan
Kampung Plonco dan yang lain-lain mengamuk merasakan diri mereka
terkepung antara orang Cina dengan askar Regimen Renjer. Beberapa das
turut ditujukan ke arah rumah Menteri Segara Selangor.

Askar Melayu

Balasannya Regimen Renjer dikeluarkan dan digantikan dengan Askar
Melayu. Sejumlah gedung flat kedai di seputar Kampung Plonco, Jalan
Sinuhun Abdul Rahman masih terus terbakar. Pentadbiran diambil-alih
maka itu Askar Melayu. Malangnya sejumlah askar Jawi timbrung masuk ke
kedai-kedai emas Cina dan mencoket harta benda di sana. Ada yang
berkata askar tersebut berpakaian perusuh. Ramai orang Cina dibunuh
dan dicampakkan ke n domestik lombong bijih timah. Konon ada rakaman
televisyen, sejumlah teruna Cina ditangkap, dibariskan di tepi lombong
dan dibunuh. Bagaimanapun, sehingga sekarang, tiada bukti yang
diedarkan tentang rakaman ini.

❖Panggung Odeon

Pemuda-teruna Cina dari kongsi-perseroan gelap mutakadim dolan mengepung Panggung Odeon, di Jalan Paduka tuan
AbdulRahman, Muara Selut. Beberapa iklan disiarkan di skrin pawagam menyuruh penonton dari kalangan Cina
keluar berbunga tempat. Iklan tersebut kerumahtanggaan bahasa Cina. Spektator Melayu di panggung tersebut ramai yang mati. Ini
termasuklah dua askar Jawi yang tinggal di Batang air Ramal, Kajang.
Koteng polis bernama Rahim yang tinggal di Kuala Lumpur yang turut menonton wayang di Odeon dihinggapi tetakan di
kepala dan berpura-pura mati. Engkau masih hidup sebatas sekarang. Akibat daripada tindakan sebegini, orang-orang
Jawi mulai bertindak balas, dan dikatakan pemimpin orang Cina yang dibunuh diletakkan di atas cerocok .
Abdul Rafai Atau bersama rakan-rakannya dari Semenyih nan datang ke Hilir Lumpur turut terbelenggu dan
terkejut dengan rusuhan kaum yang tak disangka-sangka pada 13 Mei itu. Beliau turut melangkah-langkah bangkai
mereka yang telah terbunuh di atas jalan.
Khabar angin mengatakan tentera Sabil dari Wai Manik hendak datang ke Kampung Bau kencur tetapi tersekat. Begitu
pun dengan tentera selempang ahmar dari Muar dan Gangguan Pahat tersuntuk dan disekat oleh polis di Balai Polis Kajang
dan Cheras.
Suka-suka 4 kiai di sekitar Kampung Bau kencur mengedarkan air jampi dan tangkal penebat, iaitu ilmu kebal dengan harga yang
sangka mahal . Sebenarnya mereka menjeput kesempatan daripada keadaan cemas tersebut. Sesiapa yang
memakainya menjadi ampuh dan dapat nanar-cemas. Barang apa yang pasti, Askar Melayu sahaja yang telah
menyelamatkan orang Melayu di Kampung Mentah ketika itu.

Sahaja rusuhan kaum tidak terjadi Kelantan, Terengganu dan Pahang. Di Perak, Kedah, Pulau Pinang serta
Perlis tak ada sebarang pergaduhan. Distrik Johor dan Daerah Sembilan pula tidak terjadi apa-segala. Belaka suka-suka
sedikit di Melaka. Di Betong ada tembakan oleh PKM.
Biji korban
Biji rasmi menunjukkan 196 mati, 439 cedera, 39 hilang
dan 9,143 ditahan. 211 kenderaan musnah. Tapi spekulasi
mengatakan 700 orang mati terbunuh.
Di mana Tunku ? Ketika itu (13 Mei 1969), Tunku Abdul
Rahman plonco pulang terbit Alor Star meraikan kesuksesan
beliau di sana.
6.45 petang Encik Mansor selaku Ketua Polis Trafik Hilir
Lunau memaklumkan kejadian pemusnahan kepada Tunku
Abdul Rahman. Darurat diisytiharkan pada jam 7.00 lilin lebah 13
Mei 1969. Cak semau khabar angin mengatakan Tunku medium
bermain macuk. Kerumahtanggaan tulisannya, Tunku menafikan keadaan
tersebut.
Ada yang menyalahkan Dato’ Harun Idris andai punca tragedi 13 Mei. Bagi turunan Melayu, Dato’ Harun Idris
adalah penyelamat orang Melayu momen 13 Mei 1969. Dato’ Harun Idris menengah menaiki tingkatan kebijakan menuju
Perdana Menteri jika bukan kerana perlombaan tinju Mohamad Ali vs Joe Bugner dan Bank Rakyat.

❖Mageran

Negara diisytiharkan darurat pada malam 16 Mei 1969 di seluruh negara dan Mageran dibentuk di sumber akar
pentadbiran Tun Abdul Razak. Parlimen dibubarkan.Situasi 13 Mei 1969 menyebabkan Tunku Abdul Rahman
dipersalahkan maka dari itu manusia Melayu dan Malaysia secara keseluruhannya. Berikutan itu Tunku menempatkan dinas
plong periode 1970. Muslihat “Dilema Melayu” (“Malay Dilemma”)oleh Tun Dr Mahathir sudah diharamkan. Dikatakan
gandingan Tun Dr Mahathir dan Anwar Ibrahim mereput-burukkan Tunku Abdul Rahman. Keadaan kesudahannya
dapat di kawal dan bilang keputusan mutakadim diambil bagi mengejar jalan penuntasan termasuklah penubuhan
beberapa badan begitu juga Majlis Perundingan Negara, Dasar Ekonomi Baru dan Berdamai Negara sudah diciptakan.
Ternyata langkah Tunku Abdul Rahman penyingkiran Singapura terbit Malaysia bukan menyelesaikan keburukan
persukuan. Situasi 13 Mei 1969 merupakan kemuncak kemarahan lama orang Jawi kerana mereka miskin
di ibu pertiwi mereka sendiri.
Perian 1969 pilihan raya diadakan semula dan memberi kemajuan 2/3 semula kepada kerajaan nan
memerintah.Barisan Kebangsaan dibentuk. Daerah Persekutuan Kuala Lendut dibentuk bagi mengurangkan
pengundi Cina dalamDewan Undangan Kewedanan Selangor. Beberapa ahli politik yang dianggap berbahaya telah
ditahan melalui AktaKeselamatan Dalam Kawasan (ISA). Persempadanan sortiran raya yang lebih bijaksana dan
seimbang telah dilaksanakan. Sistem demokrasi, saringan raya dan agihan kek ekonomi (hak-hak keistimewaan
bumiputera) mendapat parafrase semula.

PUNCA-PUNCA
TRAGEDI 13

MEI

Hal 13 Mei 1969 merupakan rusuhan
kaum yang paling tragis dalam rekaman di negara ini iaitu antara
orang melayu dan orang Cina.Perbincangan ini bukan buat
melihatketegangan nan berlaku atau ‘’melukan Kembali tompel
yang mutakadim lagi kering” n domestik peristiwa berkenaan tetapi
tujuanya kian menjurus kerjakan memperketatkan rentetan sebab
musabab mengapa ianya terjadi lebih lanjut dapat menjadi
pedoman kepada semua. Asosiasi antara orang Melayu dan
Cina sejak berabad lamanya ibarat ‘’tidur sekatil sekadar
mimpinya berlainan (Siew Chang
Yee,2007) Antara punca konflik adalah

❖Layanan Berat Sebelah Oleh Tentera
Jepun
Sreg zaman penaklukan Jepun,
publik Tanah Melayu telah dilayan
secara berbeza-beza. Umum Cina
umpamanya sudah dilayan dengan sejenis itu
teruk maka itu tentera Jepun berbanding dengan
turunan-sosok Melayu. Hal ini berikutan
Jepun yang perkariban berperang dengan China
sebelum ini menyebabkan perasaan saling
mendendami antara satu setara lain masih
segar kerumahtanggaan ingatan. Layanan berat sebelah
ini telah menyemai perasaan permusuhan
antara hamba allah-hamba allah Melayu dan Cina.

Rataan bokong pendidikan yang berbeza

Latar pantat pendiikan yang berbeza sekali lagi sudah dikaitkan ibarat punca yang mengangkut kepada
meletusnya peristiwa 13 Mei. Keadaan ini berlaku apabila sistem pendidikan yang wujud di Tanah Melayu sebelum
merdeka terbahagi kepada empat aliran mengikut suku bangsa iaitu sekolah Melayu, Cina, India dan Inggeris.
Kempat-catur aliran ini n kepunyaan kurikulum yang khusus. Sekolah Melayu menitikberatkan kemahiran
menulis, membaca dan menduga sekadar keperluan peringkat minus hanya. Manakala kurikulum sekolah Cina
dan India lagi masing- masing berkiblatkan kewedanan sumber akar mereka, apalagi persendian teks dan guru-guru yang
mengajar kembali mutakadim dibawa dari Distrik China dan India. Keadaan ini mutakadim mengukuhkan pula keadaan
keperibadian etnik yang telah sedia wujud. Sekolah Inggeris pun hanya bisa dinikmati oleh bani adam-orang Cina
dan India yang tinggal di dermaga-pangkalan sahaja. Sebelum Malaysia memiliki sistem pendidikan Kebangsaan,
wujud
empat sirkuit pendidikan yang berlainan iaitu aliran inggeris, melayu, cina dan india nan cekut silibus
pembelajaran berbeza yang menyebabkan ketidakseragaman bahasa, identiti dan fahaman. Ini telah
menyebabkan timbulnya pelbagai problem yang membagi impak buruk dalam pembentukan kaum di Malaysia.
Lamun selepas kemerdekaan kerajaan cuba memperkenalkan dasar-dasar pendidikan baru kerjakan tujuan
penyelarasan namun proses perpaduan ini selit belit dilakukan.
Sumber akar Kursus Kebangsaan nan dirasmikan sebagai Ordinan Pelajaran 1957 sudah lalu dikecam oleh pelbagai
pihak tak Melayu . Ini kerana mereka merasakan langkah itu terlalu mengutamakan bahasa Melayu, hanya
Kesatuan Guru-Guru Melayu Semenanjung (KPGMS) pula tidak berpuas hati dengan perlaksanaannya .Mereka
berasa pengecut dengan sikap kerajaan yang tidak menubuhkan sekolah menengah dan universiti yang
memperalat bahasa Melayu umpama bahasa pengantar puas awal 1958 sebagaimana yang telah
dirancangkan .

Bagaimanapun mendapat pertentangan sejumlah cucu adam biang keladi terdaftar Tuan Syed Nasir bin Ismail, bak pengerusi dan
Dr. Mahathir Mohamad sebagai naib pengerusi, termasuk juga antaranya dua orang tokoh UMNO momen itu iaitu Tun Razak
polong Hussain, Dato` Dr.Ismail bin Abdul Rahman, akhirnya gagasan Universiti Kewarganegaraan yang menggunakan bahasa
Melayu sebagai bahasa pengantar sudah lalu berbintang terang sokongan UMNO dan imperium koalisi dan ianya unggul ditubuhkan
pada 18 Mei 1970. Berikutan penubuhan Universiti Kebangsaan ini sudah berbintang terang reaksi yang kurang menghilangkan
daripada kabilah Cina, apabila mereka pun telah mengemukakan permohonan untuk menubuhkan Universiti Merdeka. Oleh
kerana pilihan raya 1969 sudah hampir maka pihak MCA mutakadim mendakwa bahawa sekiranya mereka tak menyokong
projek Universiti Merdeka maka gaduh pengundi anak cucu Cina akan memurukkan mereka dalam pilihan raya kelak. Untuk itu
kekaisaran mutakadim mengamankan tuntutan itu secara memberi kebenaran kepada MCA menubuhkan Kolej Tunku Abdul
Rahman (KTAR). Suatu keanehan di sini apabila kekaisaran telah memberi bantuan kepada sebuah institusi pendidikan yang
bercanggah dengan Sumber akar Les Kebangsaan. KTAR sesungguhnya menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa
pengantarnya. Belaka itulah hakikatnya kerajaan sedapat mungkin cuba bertolak ansur demi menjaga keharmonian
mahajana Malaysia yang berkira-kira nasion.

Dasar Berasal & Perintah Kolonialis Inggeris

Hasil tinimbang kajian, situasi ini disebabkan oleh dasar “pecah dan perintah” yang diamalkan maka itu British
yang mengaitkannya dengan bilang faktor. Bawah penjajah Inggeris nan mengerjakan konsep bermula dan
perintah merupakan satu tindakan yang berkesan dan telah menjadi punca wujudnya jurang antara kabilah sama
ada dari kacamata ekonomi dan juga polarisasi kabilah. Umpamanya orang-orang Cina lewat di bandar-bandar
menjalankan perniagaan dan sekali lagi di distrik-daerah lombong sebagai pelombong dan merekalah
sebenarnya memiliki kekayaan yang tinggi intern ekonomi umum Malaysia. Sementara orang-orang Melayu
terlampau di luar bandar sebagai petani maupun nelayan katai. Kaum India kebanyakannya pula sebagai buruh kasar
kekaisaran dan pekerja di kebun. Sreg hakikatnya kegiatan ekonomi makhluk-orang Melayu dan India yaitu
bercorak sara diri. Keadaaan ini menyebabkan kedudukan ekonomi masyarakat bumiputera khususnya Melayu
menjadi lemau dan ketinggalan. Corak penglibatan ekonomi antara kaum dalam kegiatan ekonomi nan
berbeza telah menjadikan kedudukan sosio-ekonomi mereka tak seimbang.
Dasar ini dilakukan oleh British untuk mengelakkan perpaduan antara pelbagai kaum yang dikhuatiri akan
mengancam kedudukan mereka. Mahajana jawi terdiri berpunca petani dan nelayan di kampung, masyarakat
cina pula sudah lalu mewarisi perniagaan secara merosot temurun dan tinggal di bandar manakala masyarakat india
berkreasi sebagai pemotong getah dan tinggal di estet. Dasar ini telah berjaya direalisasikan cak bagi membuat kerumunan-
kelompok etnik yang berdasarkan kegiatan ekonomi nan tinggal privat kerumunan per. Risikonya,
interaksi antara kaum cuma abnormal di pejabat dan pasar semata-mata. Ini melahirkan perasaan prasangka antara
kaum nan telah mengapi-apikan lagi tercetusnya keki 13 Mei 1969. Suasana nan seperti ini
menyebabkan asosiasi masyarakat antara kaum di negara ini menjadi terbatas.

Di sisi penjajah kejadian seumpama ini amat baik
baginya untuk mengukuhkan kedudukannya serta
mengekalkan kuasa mereka. Suasana yang tidak
seimbang ini sudah lalu berlanjutan sekalipun negara
telah mencapai kemerdekaan . Bahkan suasana
sosio-ekonomi yang tidak selaras itu semakin
bertele-tele akibat tinimbang penelitian yang
berlebihan terhadap pertumbuhan ekonomi sonder
menghiraukan ketidakseimbangan sosio-ekonomi
internal masyarakat Malaysia. Perkembangan rumit
yang melibatkan kelas dan kaum ini akhirnya telah
201019 membawa kepada meletusnya keadaan 13
Mei 1969. Kekaisaran yang sedar akan kegalauan dan
perasaan enggak pada hati yang berlaku antara kaum
tidak seyharusnya dibiarkan. Berikutan inilah
lahirnya Dasar Ekonomi Bau kencur (DEB) yang dilancarkan
pada tahun 1971 ibarat usaha lakukan memulihkan
keadaan. Latar bokong pendidikan yang berbeza
juga sudah lalu dikaitkan bagaikan punca yang membawa
kepada meletusnya hal 13

Perasaan bukan puas hati terhadap hak istimewa orang melayu

PAP telah secara lantang membawakan rasa tidak puashati terhadap barang apa yang disebut sebagai eigendom
istimewa hamba allah Melayu intern perlembagaan. Mereka mendakwa hak kaum-kaum lain telah diketepikan
kononnya mereka telah terusir ketimbang keadilan. Makanya sebab itu menurut Jomo internal bukunya
“Pembangunan Ekonomi dan Kelas Sosial di Jazirah Malaysia “, isu sebenar yang menyulut
peristiwa 13 Mei yakni pikiran tidak lega hati terhadap hak istimewa orang Melayu. Sekadar hakikat
sebenarnya kedudukan taraf ekonomi orang Melayu adalah terkebawah berbanding dengan suku bangsa Cina.
Pendeknya apa nan didakwa oleh hamba allah- insan Cina yang mereka terjejas makanya peruntukan prerogatif
orang Melayu ini ialah sebagai alat amung-alat penglihatan umtuk mereka bernaung di sebaliknya lakukan menarik
perhatian dan sokongan ramai terutama menjelang sortiran raya 1964. Menyedari akan bahayanya
kekuasaan majoroti Cina dari Singapura ini, Tunku telah menjeput keputusan untuk memaksa Singapura
keluar pecah Malaysia pada 9 Ogos 1965 . Namun kejadian ini tidak mematahkan semangat PAP untuk cuba
membela sukma bani adam-orang Cina di Tanah Melayu.
Berikutan itu sebuah parti baru telah ditubuhkan di Malaysia buat mengambilalih fungsi PAP sebelum
ini. Parti hijau itu diberi nama Parti Tindakan Demokratik (DAP). Menjelangnya pilihanraya 1969 parti DAP
dan parti-parti perejah lain telah memainkan isu-isu sensitif dan persukuan tercantum
menggiatkan soal-soal ketidakadilan menyebabkan perasaan tak puas hati dan kecemasan di
kalangan rakyat menjadi bertambah . Sepantasnya segala apa yang cuba dilakukan oleh parti-parti strategi ini
bertujuan buat mendapatkan kemenangan kerumahtanggaan pilihanraya, di mana mereka tidak mempedulikan
sentimen antara kaum yang boleh membahayakan itu.

Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara

Isu bahasa juga tidak kurang pentingnya dalam menyumbangkan faktor kepada kejadian 13 Mei. Berikutan
perisytiharan kemerdekaan Tanah Melayu 1957, sebuah perlembagaan Persekutuan sudah dibentuk yang antara
lainnya menyatakan dengan jelas tentang geta bahasa Melayu dan bahasa Inggeris adalah sebagai bahasa
rasmi negara. Selepas dasa tahun merdeka kerajaan akan mengkaji semula tentang kedudukan bahasa Inggeris
dengan pamrih cak bagi mengugurkannya daripada status bahasa rasmi dan doang bahasa Melayu sahaja nan diiktiraf
bak bahasa rasmi. Untuk menjejak tujuan itu, puas 31 Ogos 1967 kerajaan sudah lalu mengadakan pelbagai kegiatan
bagi tujuan memperluaskan penggunaan bahasa Jawi . Antara kempen yang dijalankan ialah Hari Bahasa
Kebangsaan, Pekan bahasa Kebangsaan dan Wulan Bahasa Kebangsaan. Pelaksanaan penggunaan Bahasa
Nasional telah dipelopori oleh Dewan Bahasa dan Pustaka dengan dipimpim oleh Syed Nasir polong Ismail.

Pangkal Pecah & Perintah Penjajah Inggeris

Hasil ketimbang kajian, hal ini disebabkan oleh dasar “dari dan perintah” nan diamalkan oleh British
yang mengaitkannya dengan beberapa faktor. Dasar penjajah Inggeris yang mengamalkan konsep dari dan
perintah merupakan suatu tindakan yang berkesan dan mutakadim menjadi punca wujudnya lembah antara kabilah sama
ada berusul kacamata ekonomi dan juga polarisasi kaum. Umpamanya orang-anak adam Cina tinggal di pangkalan-pangkalan
menjalankan perniagaan dan pula di area-kawasan lombong sebagai pelombong dan merekalah selayaknya
memiliki khasanah yang tinggi privat ekonomi publik Malaysia. Temporer orang-manusia Melayu lewat di luar
bandar andai petani atau nelayan mungil. Kaum India kebanyakannya pula sebagai buruh kasar kerajaan dan
pekerja di ladang. Puas hakikatnya kegiatan ekonomi makhluk-makhluk Melayu dan India yakni bercorak sara diri.
Keadaaan ini menyebabkan kedudukan ekonomi masyarakat bumiputera khususnya Melayu menjadi lenyai dan
ketinggalan. Rona penglibatan ekonomi antara kaum dalam kegiatan ekonomi nan berbeza telah menjadikan
kedudukan sosio-ekonomi mereka tidak seimbang.

Dasar ini dilakukan maka itu British untuk kocak perpaduan antara pelbagai suku bangsa yang dikhuatiri akan
mengancam kedudukan mereka. Umum melayu terdiri dari petani dan nelayan di kampung, awam
cina sekali lagi telah mewarisi perniagaan secara turun temurun dan tinggal di bandar manakala masyarakat india
bekerja laksana penoreh dan tinggal di estet. Bawah ini sudah berjaya direalisasikan bagi mewujudkan
keramaian-kelompok etnik yang berdasarkan kegiatan ekonomi nan tinggal dalam kerumunan masing-masing.
Alhasil, interaksi antara suku bangsa tetapi terbatas di pejabat dan pasar hanya.
Ini melahirkan perasaan prasangka antara kaum yang sudah lalu mengapi-apikan lagi tercetusnya sentimen 13
Mei 1969. Suasana yang sama dengan ini menyebabkan hubungan masyarakat antara kabilah di negara ini menjadi
terbatas. Di sebelah penjajah keadaan seumpama ini amat baik baginya lakukan mengukuhkan kedudukannya serta
mengekalkan kuasa mereka. Suasana yang tidak ekuivalen ini telah berlanjutan sekalipun negara telah
hingga ke kebebasan . Bahkan suasana sosio-ekonomi yang tidak sama itu semakin melebar akibat
daripada penekanan yang berlebihan terhadap pertumbuhan ekonomi tanpa menggubris
ketidakseimbangan sosio-ekonomi dalam umum Malaysia. Kronologi rumit yang melibatkan kelas bawah
dan kaum ini alhasil mutakadim 201019 membawa kepada meletusnya peristiwa 13 Mei 1969. Kerajaan nan
sedar akan kecemasan dan perasaan tidak puas hati yang main-main antara kaum tidak seyharusnya dibiarkan.
Berikutan inilah lahirnya Dasar Ekonomi Plonco (DEB) yang dilancarkan lega periode 1971 sebagai usaha bakal
mengobati peristiwa. Latar belakang pendidikan yang berbeza lagi telah dikaitkan perumpamaan punca yang
mengapalkan kepada meletusnya peristiwa 13 Mei.

KESAN
TRAGEDI 13 MEI
DALAM SEJARAH

NEGARA

Pengistiharaan Provisional

Keadaan itu juga menyebabkan pengisytiharan darurat oleh Yang Di Pertuan Agong nan dibuat pada malam 16 Mei.
Dengan pengisytiharan itu, Perlembagaan Persemakmuran digantung. Negara diperintah secara terus oleh Yang Di-Pertuan
Agong di bawah undang-undang tentera.Darurat menjadikan ibu kota Kuala Lumpur seperti kota lama ditinggalkan,
bergelap serta seakan berkabung atas kehilangan nyawa yang semacam itu banyak n domestik satu masa.

Membentuk Majlis Gerakan Negara (MAGERAN )

Selepas mengisytiharkan darurat di seluruh negara puas 16 Mei 1969 imperium telah menubuhkan Majlis Gerakan Rakyat
(MAGERAN) yang diketuai oleh Timbalan Patih Menteri Malaysia pada ketika itu iaitu Tun Abdul Razak. Masuk
menganggotai MAGERAN ialah kepala-pengarah parti politik, pegawai-pegawai kanan imperium dan fungsionaris-
sida-sida hierarki polis dan tentera. Antaranya yaitu Tun Dr. Ismail, Tan Siew Sin, Tun G.T Sambatan, Dato’ Hamzah Bin Serbuk
Samah, Tan Sri Muhammad Ghazali Shafie, Tan Sri Abdul Kadir Shamsuddin, Tan Sri Mohd Salleh Ismail dan Jeneral Tunku
Osman Tunku Mohd Jiwa.
Keistimewaan utama MAGERAN ini yakni:
1. Mengembalikan keamanan dan undang-undang negara.
2. Menentukan pentadbiran yang licin dan contoh.
3. Menimbangi suasana keharmornian dan kepercayaan antara kaum di Malaysia.
Dengan wujudnya MAGERAN maka sistem kekaisaran berparlimen telah digantung dan semua kuasa pentadbiran telah
dipusatkan kepada MAGERAN. Fungsi imperium berparlimen mula dipulihkan semula pada 23 Februari 1971.

Menubuhkan Majlis Perundingan Negara

Majlis perundingan Negara sudah ditubuhkan pada wulan Januari
1970 cak bagi membentuk perpaduan
antara kaum di Malaysia. Majlis Perundingan Negara telah
dipengerusikan oleh Tun Abdul Razak.
Pandai-ahli majlis ini terdiri ketimbang wakil-wakil:
a) Nayaka-menteri yang menganggotai MAGERAN.
b) Kekaisaran-kekaisaran Negeri.
c) Parti-parti Kebijakan.
d) Sabah dan Sarawak.
e) Pusparagam-himpunan Agama.
f) Tubuh-badan Profesional.
g) Perkhidmatan Mahajana.
h) Kesatuan Sekerja Dan Persatuan Majikan.
i) Wartawan.
j) Persatuan Master-guru.
k) Koleksi Minoriti.
Fungsi terdepan Majlis Ura-ura Negara ini yaitu cak bagi meneliti
isu-
isu perpaduan negara serta berburu jalan buat memintasi
masalah-
penyakit yang mengikutsertakan pelbagai kaum. Ia pula bertindak sebagai
penasihat kepada MAGERAN
mengenai perkara-perkara yang bersangkutan dengan perhubungan
dan integrasi kaum di Malaysia.

Memperkenalkan Damai Negara.

Menyedari mahajana berkira-kira kaum di Malaysia tak punya satu hala yang jelas maka imperium telah
memperkenalkan berdamai negara bikin menjatah garis panduan yang lebih jelas kepada masyarakat berbilang suku bangsa di
Malaysia. Rukun negara adalah penampakan idealogi nasional dengan harapan buat sampai ke perpaduan di kalangan
rakyat tanpa beranggapan kaum, warna indra peraba, nasion dan agama. Konsep berbaik negara yang dibentk oleh MAGERAN ini
lega
asasnya ialah bagi membentuk corak umum Malaysia berdasarkan prinsip hidup yang telahpun wujud dan boleh
dijadikan pekerjaan masyarakat Malaysia. Antaranya ialah:
1) Mencapai perpaduan yang lebih rapat persaudaraan di galangan seluruh masyarakat.
2) Menernakkan prinsip nasib demokratik.
3) Mencipta suatu umum yang bebas dan kemakmuran negara akan dapat dinikmati bersama secara adil dan
saksama.
4) Menjamin suatu cara yang liberal terhadap tradisi nan berlambak dan pelbagai corak.
5) Membina sebuah umum progresif dengan memperalat sains dan teknologi.
Konsep akur negara telah dibahagikan kepada panca prinsip iaitu:
1. Kepercayaan Kepada Tuhan.
2. Kesetiaan kepada Raja Dan Negara..
3. Kedaulatan Undang-undang
4. Keluhuran Perlembagaan.
5. Kesopanan Dan Budi pekerti

PENGAJARAN

Kekeringan Atma dan Harta Benda

Peristiwa 13 Mei 1969 ini sebenarnya lain menghasilkan sebarang kurnia kepada berlakunya perpecahan dan
perbalahan antara kaum Melayu dan kaum Cina yang mengakibatkan kerosakan harta benda nan ki akbar lebih-lebih
yang minimum malang merupakan spirit yang terkorban, kejadian seperti mana ini meninggalakan kesan dan pengajaran nan

pahit dan getir kepada plasenta mara dan kaum keluarga nan berkujut.

Keuntungan Kepada Lawan-N partner Negara

Peristiwa 13 Mei 1969 ini mutakadim menguntungkan kepada musuh-tandingan negara yang sentiasa mengambil
kesempatan dan peluang untuk memecah-belahkan rakyat dan ingin menakluk Malaysia sebagai taklukan dan
jajahan negaranya .Pengalaman yang perlu diteladani ketimbang peristiwa ini ialah kejadian negara yang menjadi
tidak aman , huru-hara dan rakyat nan berbilang kaum berpecah-belah akibat daripada rasa bukan berpuashati

dengan isu-isu yang sensitif terutama isu persukuan. Antara contoh-arketipe nan boleh dijadikan panduan
kepada negara ialah deklinasi empayar Melayu Melaka di tangan penjajah portugis pada waktu 1511 begitu juga

dengan pencerobohan dan penaklukan tanah kepunyaan negara Arab khususnya di Semenanjung Gaza dan
Tebing Barat Jordon oleh kuasa Israel, dan penganiayaan secara ki busuk terhadap rakyat Palestin setelah memenangi

mencerobohi marcapada Arab ini .

Perpaduan Kebangsaan

Tragedi Peristiwa 13 Mei 1969 ini membagi kepada kita pengajaran dan kekaisaran telah
mengadakan pangkal perpaduan antara suku bangsa dan masyarakat sekeliling bikin dijadikan
panduan dan pegangan masyarakat yang berbilang kaum untuk menjalankan hidup secara
aman dan sentiasa bersifat berbaik sangka antara satu sama lain .Kesedaran berjasa di
halangan rakyat bahawa sikap sembah-menghormati , bertolak-ansur , bertoleransi dan
memencilkan adat-sifat yang terkeji begitu juga berdengki , beriri lever dan menyelamatkan sifat curiga di
antara suku bangsa . Dengan terdapat pelbagai tipe kabilah , agama , budaya dan jalan hidup agama di
Malaysia maka Peristiwa 13 Mei 1969 ini pasti berulang sekiranya tiada kesedaran tentang
isu-isu temperamental yang kulur seperti hak kedudukan singularis kaum Melayu nan merupakan
warga bawah bagi negara ini . Oleh itu kaum-suku bangsa lain yang adv amat di negara ini perlu
menghormati kedudukan istimewa suku bangsa Melayu dan mewujudkan suasana yang harmoni di
landasan umum . Pendek kata tanggungjawab perpaduan adalah tanggungjawab semua

pihak.
Kesimpulannya, perumpamaan sendiri rakyat Malaysia kita haruslah memiliki sifat perpaduan
nasional, agar sentiasabersedia berkorban untuk negara kita dan peristiwa ini telah memberi
keuntungan kepada musuh-kebalikan negara dan kehilangan nyawa dan harta benda kepada

rakyat Malaysia.

RUMUSAN

Peristiwa pahit 13 Mei 1969 tidak sahaja dicatat sebagai sejarah pertelingkahan suku bangsa yang menggariskan
sempadan-sempadan yang harus diteliti dan dipelihara. Malah, peristiwa ini turut mencetuskan satu momen
hitam dalam lipatan sejarah negara kerana pertelingkahan kaum yang bertindak telah mengakibatkan negara
kekurangan banyak nyawa dan kerugian harta benda. Para kepala terdahulu cuba untuk memadamkan
sejarah tersebut agar generasi lusa enggak pernah tahu segala nan berlaku puas 13 Mei 1969 di Kuala
Lunau tetapi msyarakat masa ini tengung-tenging bahawa kita boleh mengalpakan sejarah tetapi ki kenangan tidak pernah
melupakan kita. Periode ini, kita seakan melenyapkan hubungan antara kabilah dan setiap kaum pula silih tuduh
mencerca, fitnah memfitnah, malah telah wujud riak-riak
perbalahan melibatkan kabilah. Doang riak itu belum menjadi gelombang. Mungkin sudah lalu tiba masanya kita
menyambut sebentar-sebentar 13 Mei dengan satu acara yang membolehkan seluruh rakyat negara ini mengingatinya
dengan pamrih mereka tidak melakukan perkara-perkara yang bisa berulangnya hal hitam itu. 13 Mei
yakni suatu camar duka dan pengajaran yang tidak dapat kita semua lupakan lakukan selama-lamanya. Kita
seharusnya bangga dengan barang apa yang telah kita capai. Dengan semangat perpaduan dan keharmonian serta
kerjasama dan rasa muhibah, maka kita telah mengendalikan barang apa
kesulitan bikin mencapai kemajuan dan kemakmuran nan tidak ada tolok bandingnya. Maka itu itu, amatlah
mustahak untuk kita semua untuk cuba sedaya upaya hidup berbarengan dan cuba memahami antara satu sama
lain dengan semangat persefahaman, bertenggang-tenggangan agar kita terus menernakkan keharmonian dan
keamanan negara..

TERIMA KASIH

RUJUKAN

▪ http://pelajarpolitekniknilai.blogspot.com/2014/09/peristiwa-13-mei.html
▪ https://www.sinarharian.com.my/article/27800/berita/kebangsaan/peristiwa-

13-mei-pengajaran-perlunya-publik-bersatu-padu
▪ https://anyflip.com/iiria/znho/basic
▪ https://ms.wikipedia.org/wiki/Peristiwa_13_Mei
▪ https://harakahdaily.net/index.php/2022/05/13/peristiwa-13-mei-1969-

monumen-berbakat-seumpama-sempurna-zaman/
▪ https://www.beritaharian.sg/setempat/cukup-bintang sartan-peringatan-akan-dewi-

pentingnya-persefahaman-antara-suku bangsa-dan-bagaimana-ia-boleh

Source: https://anyflip.com/nmfkv/ufuz/basic